top of page

Niepełnosprawność intelektualna

  • Zdjęcie autora: Aleksandra Borkowska-Frołowicz
    Aleksandra Borkowska-Frołowicz
  • 9 cze
  • 5 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 22 lip

Niepełnosprawność intelektualna to istotne ograniczenie w funkcjonowaniu intelektualnym oraz w zachowaniu przystosowawczym (czyli w codziennym radzeniu sobie). Pojawia się przed 18. rokiem życia i obejmuje: - obniżony poziom inteligencji (IQ poniżej normy) - trudności w życiu codziennym, komunikacji, nauce i relacjach społecznych

Dane statystyczne (Polska / świat)

Na świecie ok. 1-3% populacji żyje z niepełnosprawnością intelektualną.

W Polsce (wg GUS, 2021): ok. 120-150 tys. osób ma orzeczoną niepełnosprawność intelektualną. Większość osób z niepełnosprawnością intelektualną to dzieci i młodzież (choć poprawia się przeżywalność dorosłych). Jest to niepełnosprawność najczęściej rozpoznawana u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.


Pomiar inteligencji – skala Wechslera

Skala Wechslera to jedna z najczęściej stosowanych metod pomiaru IQ. Istnieją wersje dla różnych grup wiekowych:

  • WAIS-IV- dla dorosłych,

  • WISC-V- dla dzieci.

Interpretacja wyniku IQ (wg Wechslera):

Zakres IQ - interpretacja

>130 bardzo wysoka inteligencja

110–129 powyżej przeciętnej

90–109 przeciętna

70–89 poniżej przeciętnej

<70 niepełnosprawność intelektualna


Stopnie niepełnosprawności intelektualnej (wg ICD-10)

Wyróżnianych jest kilka stopni niepełnosprawności intelektualnej:

  • lekki (50–69) – najczęstszy typ; trudności w nauce, ale samodzielność w codziennym życiu;

  • umiarkowany (35–49) – potrzebne wsparcie w wielu aspektach życia; ograniczona samodzielność;

  • znaczny (20–34) – wymaga stałej opieki i nadzoru; mowa ograniczona;

  • głęboki <20 – bardzo duże ograniczenia funkcji intelektualnych; całkowita zależność od opiekuna.

Uwaga: Nowoczesne podejście (np. DSM-5) kładzie nacisk na funkcjonowanie adaptacyjne, a nie samo IQ.

Więcej informacji:


Choroby i przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

Niepełnosprawność intelektualna może mieć wrodzone lub nabyte przyczyny. Często nie da się ustalić jednej konkretnej przyczyny.


  1. Wrodzone/genetyczne


Zespół Downa (trisomia 21)

Zespół Downa to wrodzona wada genetyczna spowodowana obecnością dodatkowego, trzeciego chromosomu 21 (trisomia 21). Występuje średnio u 1 na 700 urodzeń.


Przyczyna:

  • Dodatkowy chromosom 21 w komórkach organizmu (najczęściej pełna trisomia),

  • Zmiany te powstają losowo na etapie podziałów komórkowych- nie są wynikiem winy rodziców.


Cechy charakterystyczne:

  • obniżone napięcie mięśniowe (wiotkość),

  • charakterystyczne rysy twarzy (np. spłaszczony profil, skośne szpary powiekowe),

  • krótka szyja, małe uszy, szerokie dłonie z pojedynczą bruzdą,

  • niższy wzrost, opóźnienie wzrostu i rozwoju.


Rozwój intelektualny:

  • łagodne do umiarkowanego upośledzenie umysłowe,

  • opóźnienie mowy, trudności w nauce,

  • wiele dzieci osiąga samodzielność przy odpowiednim wsparciu.


Choroby współistniejące:

  • wady serca (np. ubytek przegrody),

  • problemy ze wzrokiem i słuchem,

  • obniżona odporność,

  • większe ryzyko białaczek i choroby Alzheimera w dorosłości.


Wsparcie i leczenie:

  • wczesna interwencja (rehabilitacja, logopeda, psycholog),

  • indywidualne podejście edukacyjne (np. nauczanie specjalne lub integracyjne),

  • regularna opieka lekarska (kardiolog, endokrynolog, laryngolog itp.),

  • wspierające środowisko domowe i społeczne.


Więcej informacji:


Zespół łamliwego chromosomu X

To dziedziczna choroba genetyczna, która jest najczęstszą przyczyną dziedzicznego upośledzenia umysłowego. Spowodowany jest mutacją genu FMR1 na chromosomie X.


Objawy:

  • opóźnienie rozwoju intelektualnego (od łagodnego do ciężkiego),

  • trudności z mową i komunikacją,

  • zaburzenia zachowania (np. autyzmopodobne, lęk, nadpobudliwość),

  • niskie napięcie mięśniowe, opóźnienie ruchowe,

  • cechy wyglądu: wydłużona twarz, duże uszy, płaskostopie, powiększone jądra (u chłopców).


Wsparcie i leczenie:

  • nie ma leczenia przyczynowego,

  • terapia logopedyczna, psychologiczna, pedagogiczna,

  • wsparcie farmakologiczne przy zaburzeniach zachowania (np. lęk, nadpobudliwość),

  • edukacja specjalna, indywidualne podejście rozwojowe.


Więcej informacji:


Fenyloketonuria (przy braku leczenia)

To wrodzona choroba metaboliczna, spowodowana brakiem lub niedoborem enzymu hydroksylazy fenyloalaninowej. Prowadzi to do gromadzenia się fenyloalaniny we krwi i mózgu, co może powodować uszkodzenia układu nerwowego.


Przyczyna:

  • Mutacja genu PAH (odpowiedzialnego za enzym rozkładający fenyloalaninę),

  • Choroba dziedziczona autosomalnie recesywnie (trzeba odziedziczyć wadliwy gen od obojga rodziców).

             Objawy (bez leczenia):

  • opóźnienie umysłowe,

  • drgawki, nadpobudliwość,

  • zaburzenia mowy i zachowania,

  • specyficzny "mysi" zapach potu i moczu,

  • jasna skóra i włosy (fenyloalanina wpływa na produkcję melaniny).


Leczenie:

  • Dieta uboga w fenyloalaninę przez całe życie (eliminacja zwykłego białka),

  • Specjalne mieszanki  i produkty niskobiałkowe,

  • Monitorowanie poziomu fenyloalaniny we krwi,

  • Nowe leki w niektórych przypadkach.


Więcej informacji:


Mukowiscydoza

Mukowiscydoza to dziedziczna choroba genetyczna, która powoduje produkcję gęstego, lepkiego śluzu, zatykającego drogi oddechowe i przewody trawienne. Jest chorobą przewlekłą i postępującą.


Przyczyna:

  • Mutacja genu CFTR (najczęściej delta F508),

  • Dziedziczenie autosomalne recesywne- choruje dziecko, które odziedziczy wadliwy gen od obojga rodziców.


Objawy:

  • częste infekcje dróg oddechowych (kaszel, duszność),

  • problemy z trawieniem- niedobory masy ciała mimo apetytu, tłuszczowe stolce,

  • zaburzenia wzrostu,

  • słony pot (wysokie stężenie sodu i chloru w pocie),

  • nawracające zapalenia oskrzeli i płuc,

  • niepłodność u mężczyzn (niedrożność nasieniowodów).


Leczenie:

  • drenaż i fizjoterapia oddechowa- oczyszczanie oskrzeli ze śluzu,

  • antybiotyki- leczenie infekcji,

  • enzymy trzustkowe- poprawa trawienia,

  • dieta wysokokaloryczna i bogatobiałkowa,

  • leki nowej generacji- dostępne dla niektórych mutacji,

  • w zaawansowanych przypadkach- przeszczep płuc.

Więcej informacji: 


2. Okołoporodowe i poporodowe:

  • niedotlenienie mózgu podczas porodu

więcej informacji: 


  • urazy okołoporodowe

więcej informacji:


  • infekcje (np. zapalenie mózgu, opon mózgowo-rdzeniowych)

więcej informacji: 


  • niedożywienie, brak opieki

więcej informacji:



Wsparcie i terapia

Edukacja specjalna i wsparcie w szkole

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczyć się:

  • w szkołach specjalnych

  • w klasach integracyjnych

  • w ramach indywidualnego nauczania


Szkoły oferują:

- Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET)

- Zajęcia rewalidacyjne

- Pomoc asystenta ucznia lub nauczyciela wspomagającego

- Terapie: logopedyczne, psychologiczne, pedagogiczne


Terapie wspomagające rozwój

Najczęstsze formy terapii dla osób z niepełnosprawnością intelektualną:

  • Terapia pedagogiczna

Rozwija umiejętności szkolne, poznawcze, społeczne

  • Terapia psychologiczna

Pomaga radzić sobie z emocjami, relacjami i stresem

  • Logopedia

Dla osób z opóźnionym rozwojem mowy lub wadami wymowy

  • Integracja sensoryczna (SI)

Stosowana w przypadku problemów z przetwarzaniem bodźców

  • Terapia behawioralna (np. ABA)

Stosowana szczególnie u dzieci z głębszą niepełnosprawnością i autyzmem


Warsztaty Terapii Zajęciowej (WTZ)

To placówki, które przygotowują dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną do możliwie samodzielnego życia i pracy.

Uczestnicy biorą udział w zajęciach np. z:

  • rękodzieła

  • gospodarstwa domowego

  • komunikacji społecznej

  • treningu pracy


Udział w WTZ jest bezpłatny, a uczestnicy mają zapewniony dojazd, opiekę i posiłki.


Środowiskowe Domy Samopomocy (ŚDS)

Placówki dziennego pobytu dla osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, oferujące:

  • wsparcie terapeutyczne i opiekuńcze

  • zajęcia aktywizujące

  • terapię zajęciową

  • pomoc w załatwianiu spraw urzędowych


Domy Pomocy Społecznej (DPS)

Dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, które nie są w stanie samodzielnie funkcjonować i nie mają odpowiedniego wsparcia rodzinnego.



Wspomagane mieszkania (mieszkalnictwo wspomagane)

To forma wsparcia mieszkaniowego przeznaczona dla osób, które nie są w pełni samodzielne, ale nie wymagają całodobowej opieki- np. osób z niepełnosprawnościami, chorobami psychicznymi, seniorów, osób wychodzących z instytucji (np. domów dziecka).


Cel:

  • Zapewnienie bezpiecznego miejsca do życia,

  • Wspieranie w samodzielności i integracji społecznej,

  • Alternatywa dla pobytu w DPS-ach (domach pomocy społecznej).


 Cechy wspomaganego mieszkania:

  • To mieszkanie dostosowane do potrzeb mieszkańców (np. podjazdy, uchwyty, systemy przywoławcze),

  • Mieszkaniec ma własną przestrzeń (często pokój, kuchnię, łazienkę),

  • Obecne jest wsparcie specjalistów: opiekunów, asystentów, terapeutów, pracowników socjalnych,

  • Pomoc jest elastyczna i indywidualnie dopasowana- np. pomoc w zakupach, zarządzaniu budżetem, leczeniu, załatwianiu spraw urzędowych.


Organizacje pozarządowe Fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne.

Przykłady:

  • Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI)- prowadzi ośrodki, szkoły, WTZ i mieszkania treningowe

  • Fundacja SYNAPSIS- wsparcie dla osób z autyzmem i ich rodzin

  • Stowarzyszenie Bardziej Kochani- wsparcie rodzin osób z zespołem Downa

  • Fundacja JiM – terapia, wsparcie i edukacja dla osób ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną


Wykazem organizacji pozarządowych zajmuje się między innymi OWES ośrodek wsparcia ekonomii społecznej. Wykazy znajdują się na stronach internetowych tych ośrodków




Ola Borkowska-Frołowicz - członkini zarządu Grupy Alivio, instruktorka terapii zajęciowej i specjalistka ds. administracji. Od lat wspiera osoby z niepełnosprawnościami i seniorów, łącząc doświadczenie opiekuńcze z umiejętnościami organizacyjnymi. Zaangażowana w projekty społeczne i deinstytucjonalizacyjne, aktywnie działa na rzecz poprawy jakości życia osób zagrożonych wykluczeniem.


Komentarze


bottom of page